Aktivnosti

14.10.2021.

POSTANI ČLAN

Unosite male promene u svoju svakodnevicu i uvedite Delete i Ignore - Biljana Jovanović, modna kuća LUNA

Novi ciklus Mind Networking formata, započeo je u sredu, 13. oktobra. Mind Leader meseca oktobra je Biljana Jovanović, vlasnica i direktorka modne kuće "Luna".

Biljana je sa prisutnim polaznicima podelila svoje početke kada je sa svojom majkom, u porodičnom stanu i jednom šivaćom mašinom započela Lunin život. Izdvojila je i tri osnovna segmenta tokom više od dva sata prijatnog, interaktivnog razgovora, a to su:

  1. Šta je sve Luna bila i jeste tokom vremena?
  2. Kako je  to radila?
  3. Konkretni odgovori na konkretna pitanja polaznika šta njih muči  u njihovom poslu, šta su izazovi tj. problemi?

Biljana je po formalnom obrazovanju inženjer informatike, iako se time nije nikada bavila, a neplanirano je počela rad sa majkom zahvaljujući aroganciji jednog vlasnika butik. Preuzela je na sebe sve segmente poslovanja, sem proizvonje i šivenja, taj deo je ostao za njenu majku, i to je bila win win raspodela. Organskim rastom Luna širi svoj tim prvo na 30 zaposlenih, da bi danas postala poslovni sistem, prisutan na 5 tržišta, sa preko 20 maloprodajnih objekata i preko 200 zaposlenih samo u Srbiji.

Biljana je istakla da su različiti problemi koji se javljaju u zavisnosti od veličine firme, i da novac nije presudna kategorija za uspešan početak biznisa.

Istakla je da je preduzetništvo za nju jedan rolerkoster, i svaki put se zapita zašto joj je sve ovo bilo potrebno, ali to ne menjala ni za šta na svetu. Preduzetništvo nosi jednu izraženu strast, veliko zadovoljstvo i dobru energiju. Nekome ko je stvorio svoju firmu, preduzetništvo nije posao već način života, imate privilegiju da birate sa kim ćete sarađivati, radite po svojim merilima i standardima. S obzirom da je perfekcionista, postavljala je sebi pitanje da li to prednost ili hendikep, na kraju je shvatila da je bolje 80% kvaliteta da se uradi na vreme, nego 100% savršenosti kasnije, jer je ključno pitanje za koga nije dovoljno dobro i da li je to bolje ili samo drugačije, i da li je firma tu zbog nas ili mi zbog firme?

Jedan od najizazovnijih trenutaka bio je kada je trebalo da napravi vertikalnu strukturu u firmi i da delegira obaveze, da nauči kolege da više nisu samo kolege nego nadređeni.

Odgovor na pitanje kako je do svega došla jeste konstantnim učenjem i znanjem.

Još jedan od izazova na kojem je radila jesu navike i promene, jer je najteže promeniti sebe a to je uspela praveći stroge procedure kojih je morala i sama da se pridržava. Svaki sistem teži da se vrati u svoje prvobitno stanje ako se ne kontroliše, zato su u Luni jasno definisani standardi i obaveze koje svako mora da ispunjava i onda se dobije sledljivost jer sistem sam sebe kontroliše.

Najvažnija karika u poslovanju su joj ljudi, dobri i motivisani ljudi koji savesno rade svoj posao i u tom segmentu uvek teži da napravi harmoniju. Prodaji se ne naređuje, ona se motiviše.

Savet za mlade preduzetnike jeste da uvek traže uzrok, a ne krivca, jer oni deluju i rade kao tim, a kad imate trag gde je problem, lakše ga rešite. Uvela je kaizen filozofiju u svoju svakodnevicu i počela više da obraća pažnju na male stvari i fokusira se samo na ono na šta može da utiče, i da ne troši više energiju na ono što ne može da kontroliše. Zato je i kod svojih kolega uvela dva glavna dugmeta DELETE i IGNORE. Kao preduzetnik nema privilegiju da padne, jer ako se to desi ljudima oko nje će biti loše. Još jedan savet jeste da budemo brutalno iskreni prema sebi. Probleme treba rešavati na samom početku, uvek pitajte zašto nešto treba raditi i nikada ne odustajte jer za svaki problem postoji rešenje i uvek imajte plan B,C spreman, da možete brzo da odreagujete ako plan A ne uspe. Da se lako prilagodite novim okolnostima i tako uštedite vreme koje je preduzetnicima dragoceno.