Aktivnosti

21.10.2021.

POSTANI ČLAN

Skup malih promena dovode do velike promene - Biljana Jovanović, modna kuća LUNA

Mind Leader meseca oktobra, Biljana Jovanović, vlasnica i direktorka modne kuće Luna, održala je sastanak i sa drugom grupom polaznica programa Mind Networking.

Biljana je sa prisutnim polaznicima podelila svoje početke kada je sa svojom majkom, u porodičnom stanu i jednom šivaćom mašinom započela Lunin život. Izdvojila je i tri osnovna segmenta tokom više od dva sata prijatnog, ineteraktivnog razgovora, a to su:

  1. Šta je sve Luna bila i jeste tokom vremena?
  2. Kako je  to radila?
  3. Konkretni odgovori na konkretna pitanja polaznika šta njih muči  u njihovom poslu, šta su izazovi tj. problemi?

Biljana je po formalnom obrazovanju inženjer informatike, iako se time nije nikada bavila, a neplanirano je počela rad sa majkom zahvaljujući aroganciji jednog vlasnika butik. Preuzela je na sebe sve segmente poslovanja, sem proizvonje i šivenja, taj deo je ostao za njenu majku, i to je bila win win raspodela. Organskim rastom Luna širi svoj tim prvo na 30 zaposlenih, da bi danas postala poslovni sistem, prisutan na 5 tržišta, sa preko 20 maloprodajnih objekata i preko 200 zaposlenih samo u Srbiji.

Biljana je istakla da su različiti problemi koji se javljaju u zavisnosti od veličine firme, i da novac nije presudna kategorija za uspešan početak biznisa.

Istakla je da je preduzetništvo za nju jedan rolerkoster i da nju kroz posao vozi strast, posvećenost i ogromna želja. „Kada ste na svom rolerkosteru nema zaokreta – ili ćete rešiti problem ili ćete se slupati“. – istakla je Biljana.

„Preduzetništvo je način života i najkomplikovanija avantura koja ujedno i najviše vraća.“ – rekla je Biljana i dodala da je adrenalin kada nešto napravite neprocenjivo dobar osećaj.

Preduzetništvo nosi jednu izraženu strast, veliko zadovoljstvo i dobru energiju.

„Svoj svet sam pravila po sopstvenoj meri.“ – rekla je Biljana. Pošto je po prirodi perfekcionista, dosta se borila sa tim da shvati da li je to prednost ili hendikep. Vremenom je izvukla zaključak da je bolje isporučiti 80% savršeno ali na vreme, nego da 100% savršeno izađe uz kašnjenje. „Vreme je nekada presudnije od savršenog proizvoda“ – istakla je Bilja. Sa ovim se borila uz procenu – da li je nešto bolje ili samo drugačije. Ako je drugačije, onda se to odbaci i ide se dalje. Ako je bolje, onda se radi na tome.

Jedan od najizazovnijih trenutaka bio je kada je trebalo da napravi vertikalnu strukturu u firmi i da delegira obaveze, da nauči kolege da više nisu samo kolege nego nadređeni. „Najteže je postaviti da vas neko više ne doživljava kao kolegu već kao nadređenog.“ – rekla je Biljana i dodala da se time bavila dve godine, proučvala ko od zaposlenih može preuzeti funkciju šefa.

„Bilo je strašno komplikovano, koleginice nisu želele da preuzmu takvu obavezu i trajalo je sve dok nisu shvatile da je to benefit. Tada su jako brzo počele da se menjaju.“

Kao važnu poruku iz ovoga, izvukla je: „Morate da imate ljude koji trče istom brzinom kao i vi. Vaš svet ide brzinom najsporijeg člana odnosno sektora.“ I dodala da je ceo njen razvojni put trčanje između dve tačke.

Odgovor na pitanje kako je do svega došla jeste konstantnim učenjem i znanjem.

„Kada radite u maloj sredini, možete da rastete samo ako učite.“ – rekla je Biljana. „Pričajte o onomo što slušate i to zapišite kako vam ne bi ostao samo lep utisak. Svom timu prenesite ono što vam je izazvalo najviše pažnje. Neko od kolega će to zapamtiti i primeniti!“

Kaizen filozofija je ostavila veliki utisak na nju i stalno je koristi u svom poslovanju: Skup malih promena, dovode do velike promene.

„Mala promena na vama je velika promena u vašem timu i poslovanju. Vaša energija, volja, znanje je ono što se reflektuje na vašu firmu. Svaka mala promena, popravlja vaš svet“. – istakla je Bilja.

Najvažnija karika u poslovanju su joj ljudi, dobri i motivisani ljudi koji savesno rade svoj posao i u tom segmentu uvek teži da napravi harmoniju. Prodaji se ne naređuje, ona se motiviše.

Glavna poruka koju prenosi svojim prodavcima je: „Mi prodajemo emociju, a ne proizvod!“ Odnos sa kupcima je u Luni top prioritet i smatra da tu emociju ne može da prenese neko ko je u strahu. „Dosta sati priče je trebalo da im objasnimo da one nisu prodavačice.“ – rekla je Biljana i dodala da svi njeni zaposleni zavise od njene energije, poverenja, sigurnosti i osećaja.