Drugi dan Samita100 biznis lidera

Region mora još bolje i još jače da sarađuje, glavna je poruka sa Samita100.


Datum: 03.Oct.2018


"Sedmi Samit100 biznis lidera doneo je zaključak da region mora još bolje i još jače da sarađuje. Tokom dva dana od učesnika smo čuli dosta o olakšavanju trgovine među zemljama, pričali smo o „odlivu mozgova“ u zemljma u regionu i šta možemo da učinimo da sprečimo mladu radnu snagu da odlazi, ali i kako da ove koji su već otišli privučemo da se vrate. Puno je razgovarano o oblastima na bazi digitalne platforme u oblastima trgovine, poljoprivrede, infrastrukture, razgovarali smo o zajedničkim projektima koji bi podigli konkurentnost regiona. Ovaj sedmi Samit 100 pokazao je da postoji još uvek velika želja da privrednici sarađuju u okviru regiona, ta poruka je jasno poslata i prisutnim političarima i nadamo se da ćemo na osmom Samitu 2019. godine pokazati šta smo u međuvremenu uradili za ovih godinu dana”, kaže Jelena Bulatović, izvršna direktorka SAM-a.

Drugi dan Samita 100 biznis lidera počeo je panelom o radnoj snazi u regionu i kako ”odliv mozgova” da se pretvori u “dobitak mozgova”.

Generalni direktor VIP mobajla Dejan Turk ocenio je da mladi ljudi više ne rade za platu nego za okruženje u kojem rade, i da je zato važno da kompanija bude prepoznata kao 'kul poslodavac'.

"Mi smo u VIP-u i A1, to su dve firme koje ja vodim, pokušali sve da budemo kul. To počinje sa mnom, da ja kao generalni direktor budem kul, a to znači pristupačan, inovativan, u kontaktu i sa ljudima i korisnicima. Imamo i bezbroj programa po kojima smo kul", Cela država tako “da bude kul” da bi privukla talente, ne samo iz Srbije već i iz drugih zemalja. Važno je da se uvede mogućnost da se radi od kuće, iz kafića ili bilo kojeg drugog mesta, na kojem radnici mogu da budu produktivni odnosno kako oni smatraju da je kul. Naša najveća komparativna prednost jesu ljudi, pošto smo tehnološki svi tu negde. Zato se trudim da budem kul generalni direktor i u obe zemlje, Srbiji i Sloveniji, proglasili su me najboljim menadžerom", rekao je Turk.

Direktor kompanije Saga Nebojša Bjelotomić je istakao da svi moraju da se bore protiv odliva mozgova na kreativne načine, iako svi pričaju kako je teško mlade ljude zadržati.

"Danas mojih deset ljudi mogu da se nadmeću s ljudima iz Silicijumske doline ili sa Kembridža, i zato treba da ih slušam. Kompanijama su sve potrebniji mladi stručnjaci iz oblasti digitalnog marketinga”.

Predsednica GEA koledža Katja Kraškovic kaže da su svi u regionu prilično staromodni i da formalno obrazovanje jako dugo traje."Potrebne su godine da bi se nešto postiglo, a produkujemo nešto što nam neće biti potebno u budućnosti, pa ljudi moraju sami da se usavršavaju za određene komeptencije koje se traže na tržištu rada. Stalno imamo osećaj da kasnimo 15 ili 20 godina u svemu što radimo", rekla je Kraškovic. Istovremeno, naglasila je da su svakoj firmi potrebni mladi ljudi koji drugačije misle, a da se sve svodi na to kako motivisati studente, odnosno radnike, i da je tu potrebna velika fleksibilnost.

Panel “Kako kao region možemo biti jači?”

Naš region previše je mali da bi se države međusobno takmičile, ocenili su privrednici učesnici Samita 100 biznis lidera jugoistočne Evrope i pozvali Vlade da više sarađuju i uklone barijere.

"Konkurencija nas podstiče da nastavimo da investiramo sa ciljem da budemo efikasniji i ostvarujemo dugoročan, održiv rast. Biznisu je potrebno tržište i konkurencija, infrastruktura, harmonizacija regulative, brža administracija, osećaj sigurnosti  i adekvatan pravosudni sistem. MK Group izvozi 50 odsto svojih proizvoda i već se nadmeće na tržištu Evropske unije", izjavio je Dušan Radičević, finansijski direktor MK Group, kompanije koja je regionalni lider u poljoprivredi, bankarstvu i turizmu. Govoreći o regionalnoj saradnji, Radičević je istakao da države regiona nisu jedne drugima konkurencija i da zajedno mogu mnogo više jer su pojedinačna tržišta mala. Jasno je da granice postoje ali je biznisu potrebno da budu “nevidljive”. "MK Group je regionalni investitor zainteresovan za sva tržišta podjednako. Ulaganje u region naše je strateško opredeljenje jer samo stvaranjem jakih „regionalnih“ igrača možemo da budemo konkurentni na evropskom tržištu", naveo je Radičević.

Direktor Medicinske grupe Miljenko Bura navodi da zemlje regiona mogu zajedno biti znatno jače u turizmu i predložio zajedničku platformu za razvoj medicinskog turizma. On je najavio da će naredne nedelje u Zagrebu biti održan međunarodni investicioni forum na kome će biti predstavljena zajednička platforma za zdravstveni turizam.

Predsednik Izvršnog odbora NLB banke Beograd Branko Greganović rekao je da privrednici i predstavnici države treba da dugoročno gledaju i izrade plan za zajednički razvoj.

Panel “Kako da učinimo da digitalne tehnologije rade “za region”?

Digitalizacije će promeniti sve segmente života i rad će sve više biti odvojen od radnog mesta, čemu svedoči i sve veći broj tzv. digitalnih nomada koji rade i putuju po svetu, rečeno je danas na Samitu 100 biznis lidera u regionu. Učesnici panela "Kako da učinimo da digitalne tehnologije rade za ovaj region" istakli su da je proces digitalizacije velika šansa za razvoj svih zemalja u regionu.

Branimir Brkljač, osnivač kompanija Terra panonica, koja vodi projekat Mokrin haus, izjavio je da digitalizacija može puno da pomogne ovom regionu, pošto "živimo u vremenu kada je digitalizacija omogućila revolucionarni preskok". Brkljač je istakao da sada možemo da razmišljamo kako da postanemo jedna od globalno relevantnih destinacija, gde će se delovi te nove industrije događati. Napomenuo je da je u Srbiji IT sektor već dovoljno razvijen i da imamo IT habove u Beogradu i Novom Sadu.

Sponzori