Inovacije biznis modela i trendovi budućnosti

Šta su to inovacije biznis modela i koja je njihova uloga? Koji su to tehnološki trendovi i nova realnost koja nas čeka?


Datum: 01.Nov.2021


O ovim temama, govorili su Miša Lukić, Founder & Chief Business Designer at New Startegy i Rade Rakočević, Owner & CEO at Senzal Capital, na SAM Akademiji, na predavanju „Business Model Innovations and Future trends“, u okviru modula „Future of work“.

Šta su inovacije biznis modela?

Pod pojmom inovacija ljudi u biznisu prevashodno podrazumevaju inovacije vezane za proizvode i usluge koje su uglavnom izazvane i potpomognute razvojem novih tehnologija. Ovakvo razumevanje inovacija je nekompletno, pre svega zato što su danas inovacije neophodne u svakom segmentu poslovanja i pogrešno je ograničavati ih samo na određene oblasti biznisa. Ovako usko shvatanje inovacija u biznisu je nepotpuno jer ne podrazumeva jednu od najmoćnijih inovacija današnjice, a još više budućnosti, a to je kreiranje i inoviranje novih biznis modela.

Razlika između inovacija biznis modela i drugih oblika inovacija?

Da bismo razumeli važnost inovacija biznis modela, mogu pomoći odlični primeri najuspešnijih svetskih kompanije, kao što su Amazon, Alphabet, Apple, Facebook, Netflix, Airbnb, Uber i mnoge druge, koje su svoj uspeh prevashodno ostvarile inovacijama biznis modela. Najbolje i najveće kompanije uspešno su inovirale svoje biznis modele, ne tehnologijom i proizvodima koji su napravili čudo, već upravo inovacijama biznis modela koje podrazumevaju razvoj novih koncepata kojim se radikalno ili delimično unapređuju poželjnost, izvodljivost, profitabilnost i održivost. To je u stvari biznis model. Biznis mora biti poželjan, izvodljiv, ali i profitabilan i održiv (da ima i misiju i viziju). Ostvarivanje novih vrednosti je cilj svake inovacije. Postoje tri važne stvari koje moramo znati:

  1. Može se inovirati u svakom segmentu biznisa
  2. Ne mora da se inovira samo za kupca, a inovacije mogu biti za svakog stakeholdera
  3. Svako može da inovira bez obzira na poziciju

Odsustvo inovacija je problem ali isto tako problem može biti opredeljenje za pravu inovaciju, jer mora da se ima u vidu kako će se inovacija odraziti na svaki segment biznisa. Ona treba da dotakne svaki element, najmanje dva od četiri i treba da bude „win-win“ za sve stakeholdere (i investitore, i zaposlene, i kupce). Inovacija je nešto što je zaživelo, a za biznis modele je važno firmu gledati holistički, odnosno, ukoliko je moguće uključiti sve četiri komponente i sve stakeholdere.

Broj svih biznis modela se trenutno može svesti na ukupno 60, dok su sve ostalo varijacije. Oko 90 odsto novih biznis modela nastaje od ovih 60. Za svaki od njih neka kompanija je bila pionir, pa je taj model zaživeo.

Promenom samo jednog elementa postojećeg biznis modela mogu se kreirati velike razlike u rezultatima poslovanja u relativno kratkom vremenskom periodu. 21. vek nije vek odgovora, već vek pravih pitanja, koja nam mogu otvoriti um i doneti inovaciju.

Trendovi budućnosti i njihov uticaj

Svi pokušavamo da predvidimo kuda idemo u budućnosti, i pojedinačno, i porodično, i kao celo čovečanstvo, a šta god radili – uvek nas prati neizvesnost. Kako predvideti nešto što može da utiče na kompaniju, a da je to zapravo pravi signal, a ne lažna uzbuna? Korona je promenila sve, uticala na to da se jedan relativno stabilan put mora preispitati. Mnogo faktora utiče na društveni sistem, zbog čega postoji neophodnost inovacija i praćenja trendova kako bi kompanija opstala u sadašnjoj poslovnoj klimi. Konstantno obrazovanje i preispitivanje su obavezni, a neophodno je u proces uključiti i nove generacije, koje imaju drugačiji pristup i materijalnom i koje više pažnje daju doživljaju nego posedovanju. Fokus je ranije bio na korporaciji, sada odjednom mora da se razmišlja o svim stakeholderima.

Kako identifikovati trend?

Berza je na neki način jedina „kristalna kugla“ koja postoji, jer se na njoj sve dešava šest meseci pre nego što se desi na tržištu. Ona pokazuje šta će se dešavati u budućnosti, u sledećem kvartalu. Berza pruža i zaštitu od promena u svetu, od rizika koji vas mogu zadesiti. Ona amortizuje pozitivne i negativne trendove i zato je važno pratiti berzanske izveštaje, koji su od velikih značaja, od raznih analitičara i profesionalaca.

Trendovi se najčešće javljaju u takozvanim „STEEP“ poljima - Society, Technology, Economics, Ecology, Politics.

Zašto je neophodno pratiti promene?

Kompanije koje nisu spremne na promene, propadaju. U 2020. godini prosečni životni vek kompanije u S&P 500 indeksu je bio 21 godina, što je veliki pad u odnosu na  prosečne 32 godine iz perioda 1965. Postoji jasna tendencija da će se ovaj trend nastaviti i smanjiti do 15.7. u 2028. godini.

Za modernog rukovodioca je neophodno da prati trendove kako bi prepoznao šanse i opasnosti. Bitno je stalno preispitivati sopstvena uverenja, kako bismo se odvojili od subjektivnog mišljenja i približili činjenicama.

Trendovi koji stvaraju disrupciju

Možemo reći da smo srećni što živimo u svetu sa ovoliko promena, u kojem se u svakom trenutku nešto dešava. Idemo ka svetu u kom dostupnost nadmašuje vlasništvo. Kriptovalute su se pojavile i napravile disrupciju, one postaju zamena za tradicionalni novac, kreiraju novu paradigmu za digitalnu trgovinu i biznis,  stvarajući „novu ekonomiju“. Bitkoin postaje sve priznatiji i koristi se kao alternativa zlatu za takozvani „hedžing“. Disperzija je krenula od korisnika ka kompanijama, da bi se proširila i na države. El Salvador je 8. juna usvojio zakon na osnovu kog se bitkoin usvaja kao valuta, a očekuje se da manje razvijene države krenu istim putem, kako bi se diferencirale, privukle kapital, kao i nove generacije preduzetnika.

Offline i online postaju jedno

Naša stvarnost postaje spojena stvarnost u kojoj offline i online postaju jedno (70% korisnika smatra da se neće videti razlika između realnog i gaming sveta). Naš mozak će biti korisnički interface, što znači da će korisnik samo pomisliti tačnu komandu i ona će biti izvršena. Mogućnost da sva čula postanu digitalizovana jeste budućnost naše dece. Stvari se menjaju, kada razmišljamo kao kompanija moramo biti vrlo oprezni. Ukoliko razmišljamo kao pojedinac, možemo biti zadovoljni jer ćemo mi birati. Lovina postaje lovac -  stvari se pomeraju u suprotnom smeru i kupci će sada biti oni koji biraju.

Tehnološki trendovi za 2030.

Metaverse predstavlja „novi internet“ koji korisnicima omogućava sve lakše spajanje realnog i virtuelnog sveta u privatnom i poslovnom životu. Facebook, Unitity i Roblox su kompanije koje intenzivno rade na razvoju ovog koncepta. Facebook planira da do 2025. godine postane metaverse kompanija i iz tog razloga je promenjen naziv holding kompanije u „Meta“.

Linije između realnog i virtuelnog sveta će se značajno smanjiti, a ove dve tehnologije napreduju brzinom koja je nepojmljiva za sadašnje vreme. Sa razvojem 5G i naprednijih telefona, sve smo bliži omasovljavanju ovih tehnologija.

Kako se biznisi mogu promeniti?

Zbog sve većeg širenja informacija i pomeranja fokusa ka kupcu, neophodno je biti što transparentniji i ESG prijateljski nastrojen, uvažavati mišljenje mlađih generacija i koristiti njihovo razumevanje novih trendova. Potrebno je premestiti se iz reaktivnog u proaktivan način razmišljanja kako biste bili među prvim inovatorima ili ranim usvojiocima. Tehnologija nije najvažnija stvar, iako igra ključnu ulogu u popravljanju kvaliteta života. Bitno je ono što društvo uradi sa njom i do kakvih institucionalnih promena će to dovesti. Kako je ustanovljeno da manju socijalnu inteligenciju i veće nezadovoljstvo ispoljavaju tinejdžeri koji više vremena provode koristeći multimedijalni sadržaj, neophodno je da se negativni efekti tehnologije minimalizuju i da se stavi fokus na

Sponzori