Pregovaračke i komunikacione tehnike i alati

Šta su konflikti, a šta sporovi? Da li je svaki konflikt nužno loš, objasnio je advokat Vladan Simeunović na Radnom doručku u SAMu.


Datum: 09.Jun.2022


Vladan je prisutne proveo kroz najefikasnije pregovoračke i komunikacione tehnike za prevenciju i rešavanje sporova i dao odgovore na sledeća pitanja:

  • Koji je značaj prevencije sporova?
  • Koji pregovarački pristup, tehnike i alate primeniti u rešavanju sporova?
  • Šta je decentracija, potrebe i interesi nasuprot strahovima, medijacija kao alternativni način rešavanja sporova?

Vladan je objasnio da su konflikti osećaj da su lični (grupni) ciljevi i interesi inkompatibilni (neuskladivi) sa ciljevima i interesima neke druge strane, a da oni prerastaju u sporove kada postoji kontinuitet konfliktne situacije, jasna neuskladivost ciljeva i interesa, prepoznavanje druge strane u konfliktu, otvaranje komunikacije o konfliktu s namerom rešavanja konflikta, utisak o ishodu postupka rešavanja kao pobedi ili porazu, intenziviranje odnosa.

Spor može da se reši:

INSTITUCIONALNO:  sud, arbitraža

ALTERNATIVNO – (ALTERNATIVE DISPUT RESOLUTION – ADR): medijacija

PREGOVARANJEM

ADR medijacija je format procesa pregovaranja koji usmerava i stranama pomaže da dođu do sporazuma neutralni, nepristrasni i nezavisni medijator dok pregovanje podrazumeva direktni, samostalni, ili uz pomoć savetnika, razgovori radi postizanja sporazuma kojim se rešava spor.
 
Pregovaračke tehnike su:
1. POVLAČENJE – mala briga i o sopstvenim i o tuđim interesima
2. POPUSTLJIVOST – „MEKANI“ PRISTUP, - veća briga o tuđim interesima
3. TAKMIČARSKI, KOMPETITIVNI – „TVRDI“ PRISTUP, - samo briga o sopstvenim interesima i zanemarivanje tuđih interesa
4. PRINCIPIJELNO PREGOVARANJE – ravnoteža brige i o sopstvenim i o tuđim interesima
 
Taktike i alati mogu biti:
• „da“ govor,
• raspored učesnika,
• saglasno utvrđivanje pravila sesije,
• obećanja,
• pretnje – skriveni strahovi - TEST REALNOSTI,
• davanje „pauze“,
• „sidrenje“ – take it or live it,
• davanje krajnjeg roka,
•neopozivo obavezivanje,
•„podmazivanje“,
•Podilaženje,
•Zbunjivanje,

Preduslov uspešne komunikacije su prijem i razumevanje upućenih informacija uslovljeni su motivacionim, iskustvenim, obrazovnim, društvenim, emocionalnim procesima – psiho-socijalne prepreke:

OPTIMIZACIJA PRENOŠENJA PORUKA

•spremnost/motivacija za razgovore,
•komunikacijske veštine,
•fleksibilnost,
•decentracija,
•ravnopravnost
 
Preporuke uspešne komunikacije:

PRILAGOĐEN REČNIK

ODGOVARAJUĆI TON OBRAĆANJA

IZBEGAVANJE PRETPOSTAVKI – „UČITAVANJA“

IZBEGAVANJE PREDRASUDA

OTVORENOST ZA DRUGAČIJA SHVATANJA I ARGUMENTE

USMERENOST I RAZVIJANJE ZONA SLAGANJA

Na predavanju je zaključeno da:

• KONFLIKT NEMA NUŽNO LOŠU KONOTACIJU – stvara potrebu rešavanja, ozdravljuje odnose, stvara stabilnost u važnim društvenim i ličnim odnosima – politički sistem, izbori, konflikti koji su se nekada završavali krvavim građanskim ratovima sada su u većini država regulisani izbornim procedurama, sindikalna/radnička prava isto tako, sportska takmičenja imaju svoja pravila
• NUŽNOST PROMENE PERCEPCIJE KONFLIKTA U DOMAĆIM OKVIRIMA – Vujaklija – spor, svađa, sukob, borba, uska definicija podržana promocijom kompetitivnog trenda sa medija i svih niova vlasti, kultura radikalizacije i nepopustljivosti od najranijeg detinjstva i kroz sve faze odrastanja,
• PRINCIPIJELNO PREGOVARANJE – zdrava tekovina viševekovnog promišljana o uzrocima i strukturi konflikata i višedecenijskih socio-psiholoških napora u pravcu razumevanja zakonitosti i pravilnosti u ponašanju strana u sporu i teorija o tome kako da spor postane dogovor,
• PROMOCIJA I PODRŠKA MEDIJACIJE – kao empirijski potvrđenog uspešnog i efikasnog formata i metoda rešavanja sporova
 
 

Sponzori