Pregovaračke i komunikacione tehnike i alati
Šta su konflikti, a šta sporovi? Da li je svaki konflikt nužno loš, objasnio je advokat Vladan Simeunović na Radnom doručku u SAMu.
Datum: 09.Jun.2022
Vladan je prisutne proveo kroz najefikasnije pregovoračke i komunikacione tehnike za prevenciju i rešavanje sporova i dao odgovore na sledeća pitanja:
- Koji je značaj prevencije sporova?
- Koji pregovarački pristup, tehnike i alate primeniti u rešavanju sporova?
- Šta je decentracija, potrebe i interesi nasuprot strahovima, medijacija kao alternativni način rešavanja sporova?
Vladan je objasnio da su konflikti osećaj da su lični (grupni) ciljevi i interesi inkompatibilni (neuskladivi) sa ciljevima i interesima neke druge strane, a da oni prerastaju u sporove kada postoji kontinuitet konfliktne situacije, jasna neuskladivost ciljeva i interesa, prepoznavanje druge strane u konfliktu, otvaranje komunikacije o konfliktu s namerom rešavanja konflikta, utisak o ishodu postupka rešavanja kao pobedi ili porazu, intenziviranje odnosa.
Spor može da se reši:
INSTITUCIONALNO: sud, arbitraža
ALTERNATIVNO – (ALTERNATIVE DISPUT RESOLUTION – ADR): medijacija
ADR medijacija je format procesa pregovaranja koji usmerava i stranama pomaže da dođu do sporazuma neutralni, nepristrasni i nezavisni medijator dok pregovanje podrazumeva direktni, samostalni, ili uz pomoć savetnika, razgovori radi postizanja sporazuma kojim se rešava spor.

Preduslov uspešne komunikacije su prijem i razumevanje upućenih informacija uslovljeni su motivacionim, iskustvenim, obrazovnim, društvenim, emocionalnim procesima – psiho-socijalne prepreke:
OPTIMIZACIJA PRENOŠENJA PORUKA
PRILAGOĐEN REČNIK
ODGOVARAJUĆI TON OBRAĆANJA
IZBEGAVANJE PRETPOSTAVKI – „UČITAVANJA“
IZBEGAVANJE PREDRASUDA
OTVORENOST ZA DRUGAČIJA SHVATANJA I ARGUMENTE
USMERENOST I RAZVIJANJE ZONA SLAGANJA
Na predavanju je zaključeno da: