Roba ne sme da stane, a hrane ne sme da nestane - Biznis u izazovnim vremenima

Svet posle ove krize neće biti isti, menjaju se navike potrošača, doći će do ubrzane tranformacije poslovanja, ali neće nestati ljudski kontakt. U ovim procesima, dok traje pandemija virusa COVID-19, za Srbiju je važno da se što pre implementiraju ekonomske mere jer se na taj način smanjuju posledice po preduzeća – zaključeno je na četvrtoj online konferenciji Srpske asocijacije menadžera u saradnji saICT hubomu.


Datum: 09.Apr.2020


Kakva su očekivanja u vezi sa ekonomskom situacijom u Srbiji, kako organizovati poslovanje, proizvodne sisteme, logistiku i distribuciju u otežanim privrednim uslovima pričali su Dragoljub Damljanović, predsednik SAMa i Smart Grid Services Sales VP, Schneider Electric, Vladimir Vučković, član Fiskalnog saveta, Dragomir Kostić, izvršni direktor društva, Atlantic Brands, Nebojša Mandić, direktor, DHL Global Forwarding i Miloš Jauković, potpredsednik operacija i lanca snabdevanja i član izvršnog odbora, Delez Srbija.

Konferenciju možete pogledati na linku.

Kompletna situacija sa pandemijom virusa COVID-19 traje dugo u Evropi i svetu, a prema rečima Dragoljuba Damljanovića, predsednika UO SAMa, socijalni pritisak postaje sve veći i jako puno ljudi ostaje bez posla.

„Generalno, još uvek većina pokušava da zadrži trenutnu situaciju i da vide šta će se dešavati. Verujem da država radi najbrže što može da smanji neizvesnost. Ono što će uslediti je transformacija poslovanja, navike potrošača će se promeniti, sve industrije koje mogu da budu online u tehnologijama, upravljanju, odnosu sa korisnikom, pokušaće da nastave tako da rade. Međutim, ne treba zaboraviti da postoje stvari koje ne mogu da se urade online, ljudski kontakt je nezamenljiv, efikasnost rada grupe na jednom ograničenom prostoru je višestruka u odnosu na to da sami sedimo za računarima. Sve ovo će proći, najvažnije je da sačuvamo zdravlje, da podelimo teret, neke šanse će se otvoriti, samo je potrebno biti obazriv i ostati hladne glave“, kaže Damljanović.

Fiskalni savet je izašao sa ocenom ekonomski mera Vlade Srbije, koje su prema rečima Vladmira Vučkovića dobre, a da je potrebno strpljenje i pažjlivo razmatranje.

„Paket pomoći privredi je izdašan, nije previše jak da ugrozi makroekonomsku stabilnost, a ni previše mali. Nadamo se da je Vlada čula sve vapaje privrednika i struke i da ćemo koliko već sutra imati prijatno iznenađenje ubrzanja nekih mera. Konkretna pomoć privredi je 800 miliona evra, a komunicira se broj od pet milijardi. Ono što se poklanja su minimalci, a ostalo je odlaganje plaćanja obaveza. Ono što nije dobro je mera dodele 100 evra svakom punoletnom građaninu, ona je ekonomski i socijalno neutemeljena”, kaže Vladimir Vučković, član Fiskalnog saveta.

Za dodatni paket ekonomskih mera je još rano, Vučković ističe da je potrebno da se primene predstavljene mere i da se vidi kako će privreda krenuti, kao i punjenje budžeta za nekoliko meseci.

„Država će morati da se zaduži oko 6,5 milijardi evra. I ranije smo imali obaveze koje se plaćaju ove godine, nove mere nameću nove troškove. Ako stvari krenu dobrim scenarijem i privreda krene da radi za mesec, dva, budžet krene da se puni, ako vidimo da to nije tako strašno na svetskom nivou, od nove godine obaveze koje će dospevati mogu da se u tom trenutku diferenciraju, da se možda nekome oprosti, da se da određeni procenat, a oni koji su najbolje izašli iz krize da odložene poreze i doprinose plaćaju. Istovremeno važno je i da se uproste procedure“.

Logistika funkcioniše neprekidno i ovo je oblast u kojoj je sve vreme veoma živo. Zastoja nema, ali prema rečima Nebojše Mandića, direktora DHL Global Forwarding, još u januaru su se osetile poteškoće na globalnom i svetskom nivou, kad je Kina zatvorila gradove i luke, što je napravilo čep.

“Globalni izazov biće činjenica da će dva milona letova biti otkazano, što je šteta od 250 milijardi dolara. Šteta za saobraćaj u Srbiji je 700 miliona evra, tu je najviše pogođen putnički, jer roba ide. Zastoja u protoku roba nema, a čak ni cene ne utiču na to. U prvim danima marta postojale su velike poteškoće na terenu, bilo je puno otvorenih pitanja, ali su Evropa i Srbija vrlo brzo došle do istog zaključka da roba ne sme da stane, to je poslednja mera koju bi trebalo da neko uzme u razmatranje“, kaže Mandić.

Svet posle ove krize neće biti isti, jer nije bio isti ni posle krize iz 2008.godine, Mandić podseća da kad je svet to shvatio, krenuo je napred. Digitalizacija će se ubrzano razvijati.

„Solidan deo onoga što je sada nova praksa preživeće i prestankom ove krize i postaće naša realnost“. – dodao je Mandić.

Najveći maloprodajni trgovinski lanac u Srbiji Delez Srbija, bio je pripremljen za kompletnu situaciju.

“Trgovina je pokazala da je spremna da podnese i izdrži drastično povećanu potražnju i ponuda hrane na našem tržištu ne sme da bude u zastoju. Uspeli smo da redefinišemo kompletan lanac snabdevanja i zajedno sa dobavljačima nađemo modalitete rada da bismo dodatno poboljšali protok do prodavnica i uspeli da ih u najkraćem roku snabdemo. Imali smo i malu prednost jer smo deo velike grupe i znali smo nedeljama unapred šta dolazi, bili smo spremni da Distributivni centar i kapacitete radnji obezbedimo sa zalihama i da imamo u kontinuitetu dovoljno robe”, kaže Miloš Jauković, potpredsednik operacija i lanca snabdevanja i član izvršnog odbora Delez Srbija.

Promene navika potrošača je očigledna, Jauković kaže da možemo da očekujemo da će potrošači nastaviti da vode računa o bezbednoj kupovini, bezbednosti namirnica.

“To je neka vrsta trenda u Evropi i svetu koja će dobiti na značaju i u Srbiji. Sve će više biti orijentacija ka lokalnim proizvodima, što je dobro za lokalnu ekonomiju i lokalne privrednike“

Prehrambena industrija u Srbiji prilično je, kako je istakao Dragomir Kostić, izvršni direktor društva  Atlantic Brands, stabilna i nije direktno povezana sa veličinom preduzeća već sa onim šta preduzeće proizvodi.

“Proizvodnja je na najvišem mogućem nivou, uspevamo da obezbedimo kontinuiranu proizvodnju svih linija, ali i nabavku sirovina iz inostranstva. I robe i sirovina ima, ne nedostaje ništa. Ono na šta treba da obratimo pažnju jesu navike, izlazak iz zone komfora je važan da bi se savladale veštine. Trgovina robom široke potrošnje ostaće u tradicionalnoj formi dominantna, ali će se značajno razvijati online kupovina. Za to je važan standard građana i važno pitanje kako da se održi kontinuitet protoka novca i da se finansijski lanac ne prekine“.

Konferenciju su moderirali Dejan Ranđić, direktor DNA Communications - Serbia & ICT Hub i Kosta Andrić, Managing partner, ICT Hub.

Srpska asocijacija menadžera u saradnji sa ICT Hub-om kroz nedeljne konferencije i uključivanje sagovornika iz različitih sekora utiče na zajedničko delovanje poslovne zajednice sa ciljem pronalaženja održivih  rešenja za privrednike i očuvanje biznisa i radnih mesta tokom krize izazvane COVID-19.

Sponzori