Aktivnosti

09.11.2022.

POSTANI ČLAN

Četvrta dimenzija poslovanja - SAM Akademija

Inovacije biznis modela i Budući trendovi bile su teme trinaestog i četrnaestog predavanja SAM Akademije, koja su bila dva poslednja predavanja za drugu generaciju SAM Akademije.

Šta je zapravo biznis model i kakvi modeli postoje, kao i koliko su inovacije u biznis modelima bitne, objasnio je Miša Lukić, osnivač New Startegy-a polaznicima jedinstvenog programa, SAM Akademije.

Šta je zapravo biznis sapiens model, kakvi sve biznis modeli postoje, kao i koliko su inovacije u biznis modelima bitne, polaznicima SAM Akademije je predstavio Miša Lukić, osnivač NewStartegy-a.  

U svojoj dugogodišnjoj bogatoj karijeri u polju marketinga i advertajzinga, Miša Lukić je razvio i sopstveni biznis model, koji za razliku od opšteprihvaćenog Canvas biznis modela ima nešto drugačiji pristup. Način kako organizacija sistemski gradi i održava vrednosti za sebe i ključne stejkholdere, kao definicija biznis modela u Canvas modelu je trodimenzionalna, odnosno prikazuje poželjnost biznisa, da li je on ostvariv i na kraju da li je profitabilan. U Lukićevom Biznis Sapiens modelu pojavljuje se i četvrta dimenzija, koja zapravo predstavlja jedan holistički pristup. Lukić ističe da je važno da se gleda dobrobit čitave planete i ljudske zajednice na duže staze. To bi plastično bilo objašnjeno time da ovaj biznis model uključuje kako sve zaposlene, tako i sve stejkholdere, a glavni činilac koji ih povezuje je zajednička kultura koju neguju. „Za razliku od biznis inovacija, koje su uglavnom fokusirane na jedan segment poslovanja, inovacija biznis modela podrazumeva razvoj novih koncepata kojim se radikalno ili delimično unapređuje poželjnost, izvodljivost, profitabilnost i održivost jednog biznisa. Samim tim akcenat treba biti na čoveku, a ne na potrošaču“, ističe Lukić.

Primarni cilj inovacija biznis modela je ostvarivanje nove vrednosti za ključne stejkholdere poput klijenata, zaposlenih, dobavljača i šire zajednice, kao i za organizaciju u celini, ističe Lukić. Lukić dodaje da prednost inovacije biznis modela u odnosu na klasične biznis inovacije je i u tome da se teško imitiraju i kopiraju, jer se sastoje od mnogih međusobno zavisnih elemenata. Važan faktor u svemu tome je uvek kreativnost, koja može dati 1000 različitih rešenja. Nekada je dovoljno promeniti ili dodati samo jednu stvar i to može dovesti do uspešne inovacije i promene biznis modela. Pominjući brojne primere uspešnih inovacija biznis modela u svetu, Lukić je kroz njih objasnio kakve sve inovacije postoje i istakao da će već u skoroj budućnosti kompanije morati kontinuirano da redizajniraju svoje poslovne modele. Kompanije ne bi smele da dozvole da budu u riziku bilo od tehnološke zastarelosti, bilo od zastarelosti poslovnog modela, što je podjednako opasno za održivost i uspešnost biznisa, zaključuje Lukić.

Na kraju predavanja, poruka Miše Lukića svim prisutnima bila je da budu radoznali i istrajni i da što duže neguju dete u sebi, kao glavnog pokretača kreativnih procesa.

O budućim trendovima u biznisu pričali su Ivan Bjelajac, CEO, MVP Workshop i Marko Kovačević, Managing Director, Digital Supply Chain Institute na SAM Akademiji.

Ono što čini jedan biznis i dalje su na prvom mestu ljudi, pa organizacija i tehnologija, gde tehnologija igra važnu ulogu u pomaganju organizaciji i pomaganju ljudima u tom sistemu. U novijim vremenima mnogo toga je promenjeno, kada je reč o biznisima, zbog toga se, kako je objasnio Kovačević, moraju uzeti u obzir promene u svesti korisnika i svesti zaposlenog, kako bi biznis opstao. Zaposleni danas razmišljaju i rade na drugačiji način nego što je to nekada bilo, ocenio je Kovačević i istakao da organizacija danas mora imati svrhu, jer će jedino takve kompanije uspevati u budućnosti. Kada imamo što više ljudi koji se identifikuju sa svrhom organizacije u kojoj rade, to je veća šansa za uspehom tog biznisa, kaže Kovačević.  Zbog toga je u današnjem svetu glavni trend ESG (Environmental, Social and Governance), zaštita životne sredine, društvena odgovornost i savesno korporativno upravljanje. Da bi kompanija bila uspešna treba da ispunjava ESG - skup standarda koji usmeravaju korporativne politike, kako bi bile u skladu sa konceptima održivog razvoja u oblastima životne sredine, društvene odgovornosti i korporativnog upravljanja.

Takođe, Kovačević je istakao i važnost u promeni trendova kada je reč o procesu u tehnologiji, jer proces je taj činilac koji povezuje ljude sa tehnologijom i otuda važnost promena procesa u novonastalim vremenima.

Ivan Bjelajac je pričao na temu evolucije u tehnologijama od Web 1 do Web 3 i kako je to promenilo današnji svet i koliko će ga tek promeniti. U tom smislu radoznalost i hrabrost igraju važnu ulogu, jer donose promene i nove trendove kao što su otvoreni, dostupni izvori, automatizaciju procesa, kao i obezbeđivanje sigurnosti podataka. Kako Bjelajac ocenjuje veoma je bitno biti pionir u nečemu ili imati za početak veliku distributivnu mrežu, kada je reč o novim biznisima.